Хід заходу.
І. Вступне слово вчителя.
26 лютого 2014 року під стінами Верховної Ради Криму відбулися багатотисячні мітинги. Понад 14 тисяч кримчан виступили за єдину державу, за свою Батьківщину – за Україну. А в цей час, підступно, без оголошення, Російська Федерація вже розпочала вторгнення. Розпочалася російська агресія, яка мала вигляд нової форми війн – гібридна війна. «Зелені чоловічки», при підтримці місцевих колоборантів розпочали окупацію півострову.
Весь час, з початку окупації російські пропагандисти переконували весь світ, що все відбувалося мирно та за «повною підтримкою кримчан». Проте факти говорять про зворотне – Крим не прийняв окупантів, громадяни України встали на захист своєї землі. Хоча сили і були нерівні.
Про події лютого – березня 2014 року в Криму, про героїчний спротив агресії російських окупантів ми сьогодні і поговоримо.
ІІ. Актуалізація.
Слова вчителя.
Послухайте та дайте відповідь на питання – хто і де міг це сказати?
Зачитати текст:
…. Самый страшный грех на земле – это трусость. Это написал великий русский писатель Булгаков в книге "Мастер и Маргарита". И я с ним согласен. Трусость – самый главный, самый страшный грех на земле. Предательство – это частная форма трусости. Большинство предательств начинается с маленькой трусости …
… люди почему-то боятся. Они думают, что ничего нельзя изменить, что все будет, как есть, систему не сломаешь, ты один, нас мало, нас всех замуруют в тюрьмы, убьют, уничтожат. И сидят тихо в подполе как мыши. У нас тоже была преступная власть, но мы вышли против нее. Нас не хотели слышать – мы стучали в мусорные баки. Власть не хотела нас видеть – мы поджигали покрышки, и в конце концов победили.
Після відповідей учнів повідомте, що це слова Олега Сенцова, громадянин України, кримчанина, якого російський суд засудив до 20 років ув’язнення.
ІІІ.
3.1. Обов’язковий блок.
3.1.1. Хронологія окупації та спротиву.
Робота в варіантах.
Попередня робота.
Роздрукувати декілька екземплярів Хронології окупації та Хронології спротиву (дивись Методичні рекомендації).
Хід проведення:
Об’єднати учнів в два варіанти. Роздати першому варіанту Хроніку окупації, а другому варіанту – Хронологію спротиву.
Завдання для груп: ознайомитися з інформацією та підготувати розповідь про події.
Хід проведення
Учні ознайомлюються з інформацією, та розподіляють уривки з Хронологій для відповідей між собою.
Після ознайомлення учнів з інформацією провести опитування за хронологією подій – вчителя називає дату, а учні з першого варіанту розповідають про дії окупантів, а учні з другого варіанту – про акції спротиву в цей день.
Рекомендації.
Візуалізувати розповідь учнів фотографіями з Методичних рекомендацій або з Інтернету.
Після ознайомлення учнів з Хронологією окупації провести бесіду щодо результатів окупації або підсумувати, пояснивши, що результатом дій Російської Федерації стала повна окупація півострова. Звернути увагу на те, що весь час, коли відбувалися захоплення півострову відбувався ненасильницький спротив громадян України в Криму.
3.2. Варіативний блок
Вчитель самостійно обирає блоки або вправи, для роботи з учням під час проведення варіативної частини.
3.2.1. Робота з відеоматеріалом
Відео
Час: 15,00 хв.
Вступне слово вчителя:
Анексія Російською Федерацією півострова Крим не припинила спротиву окупантам та колоборантам. Найбільш активно виступала молодь – учні та студенти, які народились та виросли в Україні.
Робота з відеофрагметом.
Перед показом запропонуйте учням питання, на які буде потрібно відповісти після перегляду.
Рекомендація:
Запишіть питання на дошці або фліпчарті, щоб учні бачили їх під час перегляду.
Питання:
- Опишіть, що ви побачили у відеофрагменту.
- Що на Вашу думку є головним сюжетом у відео?
- Чи були дії курсантів спонтанними? (зверніть увагу на одяг випускників)
- Чи усвідомлювали курсанти наслідки своїх дій?
- Що спонукало курсантів до цієї акції?
Покажіть фрагмент учням
Після перегляду фрагменту проведіть опитування учнів.
Слова вчителя.
Як справжні офіцери, хоча й майбутні, курсанти залишили окуповану територію разом зі своїм ліцеєм. Військово-морський ліцей переїхав до Одеси майже у повному складі. Переїхали не тількі військові, а й цивільні викладачі, залишивши все своє майно в Криму. Переїхало 122 ліцеїсти. 1 вересня Військово-морський ліцей розпочав новий навчальний рік в Одесі. Ті ліцеїсти, які самовіддано співали гімн на плацу в Севастополі, вже стали курсантами українських військових вишів, а декілька курсантів поїхали навчатися до Великобританії.. А офіцерсько-викладацький склад, промінявши свої квартири в Криму на кімнати в одеських гуртожитках, продовжує готувати вже нові покоління патріотів.
У 2015 році троє курсантів, закінчили навчання у королівському коледжі в Британії.
Підсумовуючи вправу зверніть увагу на те, що не зважаючи на репресії та тиск в анексованому Криму завжди були патріоти України які продовжували спротив російським окупантам.
Рекомендації:
Після перегляду фрагменту та відповіді учнів на поставлені питання можливо організувати обговорення на тему спротиву окупантам на основі історичного минулого України та світу.
Хід проведення
Розкажіть учням про міжнародні документи, які гарантували Україні безпеку та територіальну цілісність:
Меморандум про гарантії безпеки у зв'язку́ з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї (Будапештський меморандум) — міжнародна угода, укладена 5 грудня 1994 року між Україною, США, Росією та Великою Британією про неядерний статус України.
Договір про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією - угоду між Російською Федерацією і Україною, в якому закріплювався принцип стратегічного партнерства, визнання непорушності існуючих кордонів, поваги територіальної цілісності та взаємного зобов'язання не використовувати свою територію на шкоду безпеці один одного. Підписаний 31 травня 1997 р., ратифікований 14 січня 1998 р., вступив в дію 1 квітня 1999 р.
3.2.4. Робота з текстами
Попередня робота:
Роздрукувати матеріали Справ проти українських патріотів в окупованому Криму та Росії («Справа 26 лютого», «Справа 3 травня» та інші» - дивись Методичні матеріали)
Вступне слово вчителя.
Окупація Криму Російською Федерацію була кривавою. Не зважаючи на заяви російських пропагандистів «про мирний процес», події були жахливими – гинули люди, громадян України в Криму викрадали, кидали до в’язниць, знущалися над ними. І після анексії окупанти не припинили репресії, намагаючись придушити Рух Опору в окупованому Криму. Яркими прикладами стали численні справи проти патріотів
Робота в групах.
Об’єднати учнів в групи. Роздати кожній групі одну з справ.
Завдання для груп: ознайомитися з матеріалом. Підготувати коротку розповідь про отриману справу.
Після ознайомлення з матеріалом та підготовки учнів представники груп презентують результати роботи групи.
Провести обговорення за питаннями:
- Чому російська окупаційна влада заводить такі справи?
- Які наслідки для окупованого Криму, України та Росії, міжнародної спільноти мають ці справи?
3.2.5. Робота зі словником
Робота в групах.
Попередня робота.
Роздрукувати словник, розрізати на картки з термінами.
Анексія
|
(лат. annexio, від annexus — приєднаний), насильницьке приєднання (захват) всій або частини території іншої держави або народу в односторонньому порядку. За міжнародним правом анексія — один з видів агресії і спричиняє міжнародно-правову відповідальність.
|
Окупація
|
(від лат. occupatio — захоплення) — зайняття збройними силами однієї держави частини або всієї території іншої держави без отримання суверенних прав на неї.
|
Гібридна війна
|
війна із поєднанням принципово різних типів і способів ведення війни, які скоординовано застосовуються задля досягнення спільних цілей.
Типовими компонентами гібридної війни є використання:
- класичних прийомів ведення війни (із військовослужбовцями в уніформах, військовою технікою та ін.);
- нерегулярних збройних формувань (повстанців, терористів, партизан та ін.);
- інших типів війни і прийомів, таких як інформаційна і кібервійна
При цьому сторона-агресор може залишатися публічно непричетною до розв'язаного конфлікту
|
«Зелені чоловічки»
|
(також у російському медіапросторі переважно «ввічливі люди») — жартівливо-іронічна назва російських військових без відзнак на одязі та техніці, які у складі спецпідрозділів проводили таємні, на першому етапі часто небойові операції з захоплення і блокування об'єктів у ході російської окупації Криму у 2014 році.
|
Колабораціонізм
|
(від фр. collaboration — «співробітництво») співпраця населення або громадян держави з ворогом в інтересах ворога-загарбника на шкоду самій державі чи її союзників
|
Рух Опору
|
(фр. résistance) — організовані зусилля частини цивільного населення країни, спрямовані на опір легітимній чи окупаційній владі і підрив громадського порядку та стабільності.
|
Хід роботи
Об’єднати учнів відповідно кількості карток. Роздати картки групам.
Завдання для груп.
Ознайомитися з терміном. Підготувати виступ для ознайомлення учнів класу з терміном з коментарями, основаними на фактах з часу окупації Криму Росією.
Робота.
Після підготовки учнів, опитати представників груп.
Обговорити, наскільки терміни дотичні до подій в окупованому Криму.
Запропонуйте учням навести приклади, які підтверджують терміни фактами часу окупації Криму.
ІV. Підсумок уроку.
Підсумковий виступ вчителя.
В той час, коли на Майдані снайпери вбивали мирних українських громадян, Росія почала окупацію Криму. Знехтувавши всьома міжнародними нормами, порушивши власні обов’язки, російські війська підступно почали анексію української землі.
Подивіться на зображення медалі, яка з’явилася в Росії
Показати зображення медалі «За повернення Криму»
Вже тоді, під вистріли в Києві, розпочалося вторгнення окупантів. Проте Крим, як і вся Україна, не здавався. Хоча сили і були нерівні, українські громадяни боронили свою Батьківщину.
Пройшло два роки, а Крим не здається на милість окупантів. Спротив тільки збільшується. Не зважаючи на репресії, українські патріоти проводять акції, флешмоби, з’являються графіті та інше.
Наприклад 16 січня 2016 року ялтинці зранку побачили український прапор, намальований на маяку.
А багаточисленні заклики через флешмоби з паспортами:
Давайте разом подумаємо, як ми можемо приєднатися до боротьби за повернення Криму, допомогти українським патріотам в окупованому Криму.
Опитати учнів (метод «відкритий мікрофон» або «Мозковий штурм»)
|