Про організацію роботи по реалізації проекту «Школа – територія толерантності»
УКРАЇНА
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
НОВОУШИЦЬКОЇ РАЙОНННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Борсуківська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів
вул. Леніна, 167, с. Борсуки, 32624, тел. 2-36-16 ,e-mail: borsuky@i.ua, код ЄДРПОУ 26495602
НАКАЗ
30.08.2015 С.Борсуки №
Про організацію роботи по реалізації проекту
«Школа – територія толерантності»
На сучасному етапі розвитку суспільства все більшої актуальності та визнання набуває ідея толерантної педагогіки. Виникає потреба по-новому подивитись на світ, подолати бар’єри і перепони, які роз’єднують людей. Важливого значення набуває поєднання теорії і педагогічної практики у вихованні учнівської молоді у дусі толерантної педагогіки. Толерантність у всі часи вважалася людською чеснотою, яка передбачає терпимість до відмінностей серед людей, уміння жити, не заважаючи та не порушуючи прав і свобод інших. Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це передусім – активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
На сьогоднішній день толерантність з ідеї, декларованої окремими філософами, вченими, педагогами, перетворилася в міжнародну норму загальнолюдського спілкування, яка потребує вивчення, викликає необхідність впровадження у практику виховання у підростаючого покоління потреби і готовності до конструктивної взаємодії з людьми незалежно від їх національної, соціальної, релігійної приналежності, світогляду, мислення і поведінки; визначення педагогічних умов впровадження ідей педагогіки толерантності, управлінської діяльності навчального закладу із спрямуванням на формування рис толерантної особистості.
Наказую:
1.Розпочати роботу над проектом «Школа – територія толерантності»
з метою: сприяти розвитку особистості дитини, формуванню її інтелектуального та морального потенціалу; формуванню особистості патріота України, гідного громадянина, який усвідомлює свою приналежність до сучасної Європейської цивілізації; своєчасного надання соціально-психолого-педагогічної допомоги учням та їхнім батькам, захисту прав та інтересів неповнолітніх; організації профілактичної роботи на основі глибокого вивчення причин і умов, які сприяють скоєнню учнями правопорушень; координації зусиль педагогічної, батьківської громадськості для попередження протиправних дій та вчинків серед учнівської молоді; удосконалення знань і умінь взаємодії з людьми на підставі поваги, людської гідності та прийняття іншої особистості;
на основі критеріїв : емпатійність, комунікативна взаємодія, соціальна активність, дивергентність мислення для створення максимально можливого толерантного навчально-виховного середовища.
з 01.09.2015
2.Проект «Школа – територія толерантності» розділити на підпроекти:
2.1. «Проблема толерантних стосунків на рівні «вчитель – вчитель»
Мета проекту: ознайомлення педколективу з педагогічною та психологічною літературою, у якій наводяться дані толерантності як категорії відносин, толерантності як особистісної риси, комунікативної толерантності, толерантності як етико - психологічної проблеми діяльності педагогічних працівників; сприяння створенню максимально комфортних умов для творчої самореалізації кожного вчителя, формуванню толерантних взаємовідносин на рівні «вчитель – вчитель».
2.2.«Проблема толерантних стосунків на рівні «батьки – діти».
Визнати: складовими толерантної особистості батьків є : родинно-побутова культура, дитиноцентризм, глибоке усвідомлення відповідальності за виховання та майбутнє дитини, культура міжособистісного спілкування, духовна культура, здатність до рефлексії, уміння знайти вихід із складної ситуації, соціальний оптимізм.
Мета проекту: мотивація на толерантне співіснування членів родини, створення максимально сприятливих умов для формування системи матеріальних і духовних цінностей в родині, розробка заходів (на основі діагностування) щодо усунення проблеми у стосунках на рівні батьки-діти; формування толерантного мислення в родині.
2.3.«Проблема толерантних стосунків на рівні «вчитель – учень».
Складові толерантної особистості вчителя: емпатійність, духовна культура, управлінська компетентність, демократичність, організаторські здібності, наукова ерудиція, педагогічна етика, педагогічна майстерність, гнучкість і критичність мислення, креативність, чутливість.
Мета проекту: визначити передумови та причини виникнення конфліктних ситуацій в системі «вчитель – учень» та ефективність навчально-виховного процесу, враховуючи психологічну атмосферу між його учасниками, розробити практичні рекомендації з попередження конфліктів в системі «вчитель - учень», створити максимально сприятливі умови для творчої самореалізації особистості учня.
2.4.«Проблема толерантних стосунків на рівні «учень – учень».
Складовими толерантної особистості учня є: чутливість, чемність, високий рівень співпереживання, здатність до рефлексії, уміння знайти вихід із складної ситуації, динамізм, соціальна самоідентифікація, креативність, ініціативність, критичність мислення, повага до прав і свобод вибору інших.
Мета: мотивація на толерантне співіснування учнів, створення максимально сприятливих умов для формування системи матеріальних і духовних цінностей в учнівському колективі; визначення характерних проблем у класних колективах; формування активної життєвої позиції особистості учня, морально-етичних якостей та креативного мислення.
3.Провести діагностичні дослідження по кожному з підпроектів 2.1, 2.3, 2.4 на основі методик В.А.Романця «Ваш стиль спілкування», «Рівень комунікативної толерантності» В.В.Бойко; по підпроекту 2.2 - діагностування за методикою О.І.Тушканова «Наскільки Ви терпимі?»
2.2, 2.3, 2.4 01 – 10 вересня 2015року класні керівники
2.1 01 – 10 вересня 2015року голови методоб'єднань
4.З метою прогнозування, відстеження і оперативного регулювання проявів толерантності кожного учасника в конкретному проміжку часу використовувати критерії та показники толерантності, які будуть ключовими у подальшому дослідженні ( за О.П.Погодіною) та рівні розвитку толерантності.
Критерії
Емпатійність
Комунікативнавзаємодія
Соціальна активність
Дивергентністьмислення
Показники
Чутливість
Відсутність напруги у поведінці
Соціальна самоідентифікація
Відсутність стереотипів, забобонів.
Чемність
Відсутність занепокоєння
Соціальна адаптованість
Гнучкість, критичність мислення
Високий рівень співпереживання
Уміння знайти вихід із складної ситуації
Креативність
Повага до прав і свободи вибору інших
Здатність до рефлексії
Автономність поведінки
Соціальний оптимізм
Динамізм
Ініціативність.
Ранжування показників:
Показники
Низький рівень
Середній рівень
Високий рівень
мотивація до толерантності
відсутня
розуміють важливість і значення, виявляють у стандартних умовах
осмислена необхідність.
співпереживання
нездатність
ситуативно
високий рівень
конфліктність
присутня у стосунках
у міжособистісному спілкуванні;
відсутня
компромісність
небажання йти на компроміс
невміння знаходити компроміс- не рішення
уміє піти на компроміс
креативність мислення
відсутня
конструктивність у діалозі виявляється при власній потребі
терпимість; знаходить вихід з проблемної ситуації
адаптованість в колективі
низька
досвід взаємодії у групі
адаптований повністю
повага до прав і свобод інших
відсутня
зрідка
визнання
прояви емпатії, рефлексії
відсутні
ситуативно-вибірково
постійно
агресивність
практично постійно
прояви у спілкуванні
відсутня
поведінка
безвідповідальна, егоїстична
конфліктна, егоїстична
самокритична
постійно класні керівники
вчителі – предметники
5.Отримані результати обговорити на засіданні методоб’єднання класних керівників за участю педагога – організатора Казімірової Л.П., провести пошук форм і методів толерантного виховання учнівської молоді в процесі методичної та навчально-виховної роботи, виробити рекомендації щодо конкретизації та удосконалення форм та методів роботи з усіма учасниками навчально-виховного процесу; створення толерантного навчально-виховного середовища; врахування вікової специфіки формування толерантності; підготовки педагогів до керування виховним процесом,
до 15.09.2015року Дацій Є.А.
6.На основі отриманих результатів, рішень засідання методоб’єднання внести корективи в плани особистісноорієнтованої виховної роботи з учнями щодо нейтралізації негативних якостей, розвитку недостатньо розвинутих та підтримки тих якостей, які проявляються на високому рівні через:
Організацію зустрічей учнів.
Штучне створення проблемних ситуацій.
Організацію проблемних дискусій.
Формування уміння пристосуватися до характерів, звичок, фізичних та психічних особливостей партнера.
Розвиток уміння знаходити спільну мову з різними людьми.
Прагнення до конструктивної комунікації – діалогу.
Природність у спілкуванні з людьми через систему толерантного навчання.
до 15 вересня 2015року класні керівники
7.На засіданні предметних методоб’єднань розробити заходи щодо розвитку якостей толерантності в учнів в процесі проведення уроків, взявши за основу технологію «створення ситуації успіху».
до 15 вересня 2015року Шахрей Н.М., Деркач Г.І., Юр’єва Г.П.
8.Педагогу – організатору:
Внести корективи в традиційний план загальношкільних заходів щодо проявів толерантності учнями в ході підготовки та проведення виховних заходів.
Підготувати банк розробок виховних заходів із правознавства.
Розробити заходи щодо профілактики дитячої бездоглядності та безпритульності, правової та психологічної підтримки дітей та підлітків, які потрапили в складні соціальні умови.
до 15 вересня 2015 року Казімірова Л.П.
9.Шкільному бібліотекарю:
9.1.Раз на чверть проводити виставки – підбірки літератури, бібліотечні уроки, зустрічі з літературними героями, які демонструють толерантну поведінку.
Деркач Г.І. 10.Членам педколективу:
10.1.Внести в плани проведення тренінгових занять та творчих вечорів з метою поглиблення творчої та особистісної взаємодії; заходів, спрямованих на поглиблення професійної педагогічної взаємодії, інтегрованих уроків; проведення свят та творчих вечорів за участю всього педколективу
до 01 жовтня 2015року
10.2.У вихованні толерантності дотримуватися «власних заповідей»:
Донесення до учнів етичних знань про моральні закони, їхній характер та значення у житті.
Формування знань та уявлень молодших школярів про людяність, гідність, справедливість, толерантність, відповідальність.
Виховання « гуманної совісті» в дітей.
Розвиток вмінь відстоювати гідність іншої людини та власну гідність.
Розвиток почуття необхідності дотримуватися даного слова.
Розвиток вмінь передбачати наслідки власних дій за власною спонукою.
Розвивати вміння критично оцінювати власні дії, вчинки та давати оцінку діям інших людей.
Формування здатності до вчинку – чуйності, вчинку – розради.
Розвиток умінь дитини бачити позитивні сторони оточуючих її людей.
Уміння учнів бачити і відчувати чужий біль.
Формування в учнів бажання прийти на допомогу тим, хто в біді.
Виховання у дитини прагнення цінувати особистість іншої людини.
Формування необхідності доброзичливо ставитися, щоб доставити іншим радість і самому отримувати від цього задоволення.
до 20.09.2015року
11.2.Внести корективи в традиційні плани виховної роботи з використанням засобів:
Виховання толерантності ігровими методами навчання та виховання.
Практикувати на уроках «вживлення» учнів в образ того чи іншого персонажа твору, щоб пережити внутрішньо чужий біль, сподівання, важкий і радісний настрій.
Мініпостановок в дитячому театрі початкових класів.
Регулярним поповненням протягом тижня і щотижневими ревізіями на годинах классного керівника класної «копилки добрих справ».
12.Організувати проведення батьківського лекторію, на заняттях якого розглянути питання:
12.1. Анкетування щодо визначення обізнаності та проявів толерантності батьків до оточуючих;
12.2. Формування толерантного мислення в родині. Принципи формування толерантності в сім’ї:
принцип зв'язку виховання толерантності з життям. Батьки повинні орієнтувати підлітка не тільки на ситуації в суспільстві взагалі, а й на життєві ситуації, пов'язані з толерантною взаємодією у спілкуванні дитини з близькими, друзями, педагогами.
принцип поважного ставлення до особистості. Незалежно від позиції дитини, її світогляду, поважне ставлення до неї є необхідним принципом виховного процесу.
принцип опори на позитивне в дитині. Виховуючи дану моральну якість, ми повинні підтримувати розвиток, бачити в підлітку особистість, яка саморозвивається, готову до змін і самореалізації.
12.3.Розвиток толерантних якостей у членів родини та самоаналізу на основі рефлексії.
12.4.Формування в дітей системи цінностей, в основі якої лежать такі загальні поняття, як консенсус (згода), компроміс, взаємоприйнятність і терпимість, прощення, ненасильство, співчуття, розуміння, співпереживання;
15.5.Виробити пам’ятку дорослим членам родини:
уникати фізичного насильства в родині, холодності;
виключити образи, негативні оцінки на адресу підлітка, придушення особистості підлітка;
не виявляти агресивної поведінки дорослими членами родини;
не підкріплювати небажані дії підлітків (наприклад, виражати гордість при конфліктах підлітка з однолітками)
12.6.Проведення практичної частини: зустрічі, тренінги з питань розвитку комунікативних навичок, встановлення толерантних стосунків в родині.
З 01.10.2015року
13.Про хід виконання наказу заслухати на педрадах в жовтні 2015року, січні та березні 2016року.
14. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.