УКРАЇНА
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
НОВОУШИЦЬКОЇ РАЙОНННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Борсуківська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів
вул. Леніна, 167, с. Борсуки, 32624, тел. 2-36-16 ,e-mail: borsuky@i.ua, код ЄДРПОУ 26495602
НАКАЗ
30.08.2015 С.Борсуки №
Про організацію роботи по реалізації проекту
«Школа – територія толерантності»
На сучасному етапі розвитку суспільства все більшої актуальності та визнання набуває ідея толерантної педагогіки. Виникає потреба по-новому подивитись на світ, подолати бар’єри і перепони, які роз’єднують людей. Важливого значення набуває поєднання теорії і педагогічної практики у вихованні учнівської молоді у дусі толерантної педагогіки. Толерантність у всі часи вважалася людською чеснотою, яка передбачає терпимість до відмінностей серед людей, уміння жити, не заважаючи та не порушуючи прав і свобод інших. Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це передусім – активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
На сьогоднішній день толерантність з ідеї, декларованої окремими філософами, вченими, педагогами, перетворилася в міжнародну норму загальнолюдського спілкування, яка потребує вивчення, викликає необхідність впровадження у практику виховання у підростаючого покоління потреби і готовності до конструктивної взаємодії з людьми незалежно від їх національної, соціальної, релігійної приналежності, світогляду, мислення і поведінки; визначення педагогічних умов впровадження ідей педагогіки толерантності, управлінської діяльності навчального закладу із спрямуванням на формування рис толерантної особистості.
Наказую:
1.Розпочати роботу над проектом «Школа – територія толерантності»
з метою: сприяти розвитку особистості дитини, формуванню її інтелектуального та морального потенціалу; формуванню особистості патріота України, гідного громадянина, який усвідомлює свою приналежність до сучасної Європейської цивілізації; своєчасного надання соціально-психолого-педагогічної допомоги учням та їхнім батькам, захисту прав та інтересів неповнолітніх; організації профілактичної роботи на основі глибокого вивчення причин і умов, які сприяють скоєнню учнями правопорушень; координації зусиль педагогічної, батьківської громадськості для попередження протиправних дій та вчинків серед учнівської молоді; удосконалення знань і умінь взаємодії з людьми на підставі поваги, людської гідності та прийняття іншої особистості;
на основі критеріїв : емпатійність, комунікативна взаємодія, соціальна активність, дивергентність мислення для створення максимально можливого толерантного навчально-виховного середовища.
з 01.09.2015
2.Проект «Школа – територія толерантності» розділити на підпроекти:
2.1. «Проблема толерантних стосунків на рівні «вчитель – вчитель»
Мета проекту: ознайомлення педколективу з педагогічною та психологічною літературою, у якій наводяться дані толерантності як категорії відносин, толерантності як особистісної риси, комунікативної толерантності, толерантності як етико - психологічної проблеми діяльності педагогічних працівників; сприяння створенню максимально комфортних умов для творчої самореалізації кожного вчителя, формуванню толерантних взаємовідносин на рівні «вчитель – вчитель».
2.2.«Проблема толерантних стосунків на рівні «батьки – діти».
Визнати: складовими толерантної особистості батьків є : родинно-побутова культура, дитиноцентризм, глибоке усвідомлення відповідальності за виховання та майбутнє дитини, культура міжособистісного спілкування, духовна культура, здатність до рефлексії, уміння знайти вихід із складної ситуації, соціальний оптимізм.
Мета проекту: мотивація на толерантне співіснування членів родини, створення максимально сприятливих умов для формування системи матеріальних і духовних цінностей в родині, розробка заходів (на основі діагностування) щодо усунення проблеми у стосунках на рівні батьки-діти; формування толерантного мислення в родині.
2.3.«Проблема толерантних стосунків на рівні «вчитель – учень».
Складові толерантної особистості вчителя: емпатійність, духовна культура, управлінська компетентність, демократичність, організаторські здібності, наукова ерудиція, педагогічна етика, педагогічна майстерність, гнучкість і критичність мислення, креативність, чутливість.
Мета проекту: визначити передумови та причини виникнення конфліктних ситуацій в системі «вчитель – учень» та ефективність навчально-виховного процесу, враховуючи психологічну атмосферу між його учасниками, розробити практичні рекомендації з попередження конфліктів в системі «вчитель - учень», створити максимально сприятливі умови для творчої самореалізації особистості учня.
2.4.«Проблема толерантних стосунків на рівні «учень – учень».
Складовими толерантної особистості учня є: чутливість, чемність, високий рівень співпереживання, здатність до рефлексії, уміння знайти вихід із складної ситуації, динамізм, соціальна самоідентифікація, креативність, ініціативність, критичність мислення, повага до прав і свобод вибору інших.
Мета: мотивація на толерантне співіснування учнів, створення максимально сприятливих умов для формування системи матеріальних і духовних цінностей в учнівському колективі; визначення характерних проблем у класних колективах; формування активної життєвої позиції особистості учня, морально-етичних якостей та креативного мислення.
3.Провести діагностичні дослідження по кожному з підпроектів 2.1, 2.3, 2.4 на основі методик В.А.Романця «Ваш стиль спілкування», «Рівень комунікативної толерантності» В.В.Бойко; по підпроекту 2.2 - діагностування за методикою О.І.Тушканова «Наскільки Ви терпимі?»
2.2, 2.3, 2.4 01 – 10 вересня 2015року класні керівники
2.1 01 – 10 вересня 2015року голови методоб'єднань
4.З метою прогнозування, відстеження і оперативного регулювання проявів толерантності кожного учасника в конкретному проміжку часу використовувати критерії та показники толерантності, які будуть ключовими у подальшому дослідженні ( за О.П.Погодіною) та рівні розвитку толерантності.
Критерії |
Емпатійність |
Комунікативна взаємодія |
Соціальна |
Дивергентність мислення |
|
Чутливість |
Відсутність напруги у поведінці |
Соціальна самоідентифікація |
Відсутність стереотипів, забобонів. |
Чемність |
Відсутність занепокоєння |
Соціальна адаптованість |
Гнучкість, критичність мислення |
|
Високий рівень співпереживання |
Уміння знайти вихід із складної ситуації |
Креативність |
Повага до прав і свободи вибору інших |
|
Здатність до рефлексії |
Автономність поведінки |
Соціальний оптимізм |
||
Динамізм |
Ініціативність. |
Ранжування показників:
Показники |
Низький рівень |
Середній рівень |
Високий рівень |
мотивація до толерантності |
відсутня |
розуміють важливість і значення, виявляють у стандартних умовах |
осмислена необхідність. |
співпереживання |
нездатність |
ситуативно |
високий рівень |
конфліктність |
присутня у стосунках |
у міжособистісному спілкуванні; |
відсутня |
компромісність |
небажання йти на компроміс |
невміння знаходити компроміс- не рішення |
уміє піти на компроміс |
креативність мислення |
відсутня |
конструктивність у діалозі виявляється при власній потребі |
терпимість; знаходить вихід з проблемної ситуації |
адаптованість в колективі |
низька |
досвід взаємодії у групі |
адаптований повністю |
повага до прав і свобод інших |
відсутня |
зрідка |
визнання |
прояви емпатії, рефлексії |
відсутні |
ситуативно-вибірково |
постійно |
агресивність |
практично постійно |
прояви у спілкуванні |
відсутня |
поведінка |
безвідповідальна, егоїстична |
конфліктна, егоїстична |
самокритична |
постійно класні керівники
вчителі – предметники
5.Отримані результати обговорити на засіданні методоб’єднання класних керівників за участю педагога – організатора Казімірової Л.П., провести пошук форм і методів толерантного виховання учнівської молоді в процесі методичної та навчально-виховної роботи, виробити рекомендації щодо конкретизації та удосконалення форм та методів роботи з усіма учасниками навчально-виховного процесу; створення толерантного навчально-виховного середовища; врахування вікової специфіки формування толерантності; підготовки педагогів до керування виховним процесом,
до 15.09.2015року Дацій Є.А.
6.На основі отриманих результатів, рішень засідання методоб’єднання внести корективи в плани особистісноорієнтованої виховної роботи з учнями щодо нейтралізації негативних якостей, розвитку недостатньо розвинутих та підтримки тих якостей, які проявляються на високому рівні через:
- Організацію зустрічей учнів.
- Штучне створення проблемних ситуацій.
- Організацію проблемних дискусій.
- Формування уміння пристосуватися до характерів, звичок, фізичних та психічних особливостей партнера.
- Розвиток уміння знаходити спільну мову з різними людьми.
- Прагнення до конструктивної комунікації – діалогу.
- Природність у спілкуванні з людьми через систему толерантного навчання.
до 15 вересня 2015року класні керівники
7.На засіданні предметних методоб’єднань розробити заходи щодо розвитку якостей толерантності в учнів в процесі проведення уроків, взявши за основу технологію «створення ситуації успіху».
до 15 вересня 2015року Шахрей Н.М., Деркач Г.І., Юр’єва Г.П.
8.Педагогу – організатору:
- Внести корективи в традиційний план загальношкільних заходів щодо проявів толерантності учнями в ході підготовки та проведення виховних заходів.
- Підготувати банк розробок виховних заходів із правознавства.
- Розробити заходи щодо профілактики дитячої бездоглядності та безпритульності, правової та психологічної підтримки дітей та підлітків, які потрапили в складні соціальні умови.
до 15 вересня 2015 року Казімірова Л.П.
9.Шкільному бібліотекарю:
9.1.Раз на чверть проводити виставки – підбірки літератури, бібліотечні уроки, зустрічі з літературними героями, які демонструють толерантну поведінку.
Деркач Г.І.
10.Членам педколективу:
10.1.Внести в плани проведення тренінгових занять та творчих вечорів з метою поглиблення творчої та особистісної взаємодії; заходів, спрямованих на поглиблення професійної педагогічної взаємодії, інтегрованих уроків; проведення свят та творчих вечорів за участю всього педколективу
до 01 жовтня 2015року
10.2.У вихованні толерантності дотримуватися «власних заповідей»:
- стримувати свої емоції;
- вміти вислухати дитину;
- вірити у своїх учнів;
- тактовно підтримувати бесіду;
- стимулювати власну думку.
Постійно
11.Вчителям початкових класів:
11.1.На засіданні методоб'єднання відпрацювати питання:
- Донесення до учнів етичних знань про моральні закони, їхній характер та значення у житті.
- Формування знань та уявлень молодших школярів про людяність, гідність, справедливість, толерантність, відповідальність.
- Виховання « гуманної совісті» в дітей.
- Розвиток вмінь відстоювати гідність іншої людини та власну гідність.
- Розвиток почуття необхідності дотримуватися даного слова.
- Розвиток вмінь передбачати наслідки власних дій за власною спонукою.
- Розвивати вміння критично оцінювати власні дії, вчинки та давати оцінку діям інших людей.
- Формування здатності до вчинку – чуйності, вчинку – розради.
- Розвиток умінь дитини бачити позитивні сторони оточуючих її людей.
- Уміння учнів бачити і відчувати чужий біль.
- Формування в учнів бажання прийти на допомогу тим, хто в біді.
- Виховання у дитини прагнення цінувати особистість іншої людини.
- Формування необхідності доброзичливо ставитися, щоб доставити іншим радість і самому отримувати від цього задоволення.
до 20.09.2015року
11.2.Внести корективи в традиційні плани виховної роботи з використанням засобів:
- Виховання толерантності ігровими методами навчання та виховання.
- Практикувати на уроках «вживлення» учнів в образ того чи іншого персонажа твору, щоб пережити внутрішньо чужий біль, сподівання, важкий і радісний настрій.
- Мініпостановок в дитячому театрі початкових класів.
- Регулярним поповненням протягом тижня і щотижневими ревізіями на годинах классного керівника класної «копилки добрих справ».
12.Організувати проведення батьківського лекторію, на заняттях якого розглянути питання:
12.1. Анкетування щодо визначення обізнаності та проявів толерантності батьків до оточуючих;
12.2. Формування толерантного мислення в родині. Принципи формування толерантності в сім’ї:
принцип зв'язку виховання толерантності з життям. Батьки повинні орієнтувати підлітка не тільки на ситуації в суспільстві взагалі, а й на життєві ситуації, пов'язані з толерантною взаємодією у спілкуванні дитини з близькими, друзями, педагогами.
принцип поважного ставлення до особистості. Незалежно від позиції дитини, її світогляду, поважне ставлення до неї є необхідним принципом виховного процесу.
принцип опори на позитивне в дитині. Виховуючи дану моральну якість, ми повинні підтримувати розвиток, бачити в підлітку особистість, яка саморозвивається, готову до змін і самореалізації.
12.3.Розвиток толерантних якостей у членів родини та самоаналізу на основі рефлексії.
12.4.Формування в дітей системи цінностей, в основі якої лежать такі загальні поняття, як консенсус (згода), компроміс, взаємоприйнятність і терпимість, прощення, ненасильство, співчуття, розуміння, співпереживання;
15.5.Виробити пам’ятку дорослим членам родини:
- уникати фізичного насильства в родині, холодності;
- виключити образи, негативні оцінки на адресу підлітка, придушення особистості підлітка;
- не виявляти агресивної поведінки дорослими членами родини;
- не підкріплювати небажані дії підлітків (наприклад, виражати гордість при конфліктах підлітка з однолітками)
12.6.Проведення практичної частини: зустрічі, тренінги з питань розвитку комунікативних навичок, встановлення толерантних стосунків в родині.
З 01.10.2015року
13.Про хід виконання наказу заслухати на педрадах в жовтні 2015року, січні та березні 2016року.
14. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Директор школи В.І.Фартушняк
З наказом ознайомлені:
|
Атаманчук М.С. |
|
Деркач Г.В. |
|
Черепуха Н.В. |
|
Боднарчук Л.В. |
|
Казімірова Л.П. |
|
Шахрей Н.М. |
|
Дацій Є.А. |
|
Паламарчук Н.В. |
|
Юр’єва Г.П. |